Bicyklovať netreba cez bolesť, ani do vyčerpania

Obrázok ku správe: Bicyklovať netreba cez bolesť, ani do vyčerpania
190 km má v priemere jedna etapa na Tour de France. Koľko by mal maximálne prejsť bežný smrteľník, ktorý sa cyklistike vôbec nevenuje, ale láka ho?

„Človek bez prípravy, bez skúseností, necyklista, by nemal prvý raz absolvovať viac ako 10 km,“ radí primár Kliniky telovýchovného lekárstva z Nemocnice Staré Mesto MUDr. Pavel Malovič, PhD., MPH. Ak teda vytiahnete bicykel po rokoch z pivnice, vyberte si najprv rovinatý, nenáročný terén a bicyklujte s ľahkosťou, inak Vám v najlepšom prípad hrozí iba preťaženie svalov.

Skúsenejší rekreační cyklisti zvládnu nad 100 km za deň a viac. „Netreba jazdiť do vyčerpania, ani cez bolesť. Ak pociťujeme bolesti, je niekde chyba,“ upozorňuje lekár. Ak sa chystáme na cyklovýlet, mali by sme dodržiavať určité zásady. Síce ani zďaleka nie také, ako profesionáli na Tour de France, ale predsa. „Pred zaťažením nejeme aspoň tri hodiny (len hladný lev bojuje), radšej pijeme (najlepšie vodu alebo stolovú minerálku) každú hodinu asi pol litra. V priebehu hodinky stratíme pri bicyklovaní asi pol litra tekutiny, ale pri horúcom počasí aj dva litre. Keď sa po záťaži odvážime, na každé tzv. stratené kilo vypijeme liter tekutiny. Počas jazdy môžeme piť každých 15 – 20 minút,“ radí primár Malovič.
A ako jesť? „Konzumujeme až hodinu po záťaži. Pokiaľ potrebujeme počas záťaže niečo konzumovať, aby sa nám neurobilo nevoľno, odporúča sa horká čokoláda,“ dopĺňa. Ak cyklista neodolá a zasýti sa napríklad vyprážaným syrom s hranolčekmi, nielenže sa mu bude ťažšie krútiť pedálmi, ale... „Nadobudnutých 3080 kJ by sme pri rýchlosti 15 km/h spaľovali ďalších 25 kilometrov,“ vyratúva šéf telovýchovnej kliniky.

Kto chce bicyklovaním schudnúť, musí jazdiť v správnom tempe, teda v aeróbnom pásme, inak bude spaľovať len energetické zásoby cukrov a nie uložené tuky. „Aeróbne pásmo je určené v rozmedzí 65 až 85 percent našej maximálnej pulzovej frekvencie (PF max), ktorá sa dá veľmi približne vypočítať pomocou rovnice PF max = 220 mínus vek. Pokiaľ sa hýbeme v pásme vyšších frekvencií, dochádza skôr k výraznému spaľovaniu cukrov. Tým sa viac telo unaví a zároveň môže dôjsť k bolestivému zataveniu svalov prostredníctvom nadmernej tvorby odpadových produktov, napríklad kyseliny mliečnej – laktátu,“ prezrádza primár Malovič. Ak nemáme merač tepu, aeróbne pásmo spoznáme aj tak, že sa dokážeme v priebehu jazdy súvisle rozprávať bez evidentného zadýchavania. Na chudnutie je vhodná jazda po rovine alebo v mierne zvlnenom teréne.

Cyklistika patrí na Slovensku k najobľúbenejším športom a „prepadnúť“ jej možno aj vo vyššom veku. „Cyklistika je veľmi vhodná aj pre ľudí zápasiacich s rôznymi stupňami nadváhy, osoby trpiace rozličnými druhmi artrózy, jedincov so srdcovocievnymi ťažkosťami alebo diabetikov,“ dopĺňa primár. Zo zdravotného dôvodu považuje za najideálnejšiu trekovú cyklistika. Bicyklovanie možno dopĺňať aj iným druhom vytrvalostného športovania (plávanie, rýchla chôdza).
Dobrou voľbou je aj stacionárny bicykel. „Odporúča sa jazdiť trikrát týždenne aspoň 50 minút,“ uzatvára primár.

FOTO: Na Klinike telovýchovného lekárstva v Nemocnici Staré Mesto je stacionárny bicykel súčasťou záťažových testov. Pracovisko navštevuje široká verejnosť, napríklad aj známy slovenský herec Marián Slovák (na fotografii s primárom Pavlom Malovičom). 
Fotografiu zverejňujeme s láskavým zvolením herca a so súhlasom jej autora Nicka Kollára.